Friday 20 January 2012

Serangan nomad

Tamadun-tamadun 'advance' atau tamadun-tamadun besar dalam sejarah awal manusia menyaksikan siri-siri serangan daripada golongan barbar & suku nomad.

Rekod-rekod Yunani (Greek) menjelaskan tamadun-tamadun besar itu diserang oleh segolongan barbar yang dipanggil Scythia dan berasal dari padang ragut Eurasia (juga dipanggil padang steppe yang berumput dan berhutan) yang terbentang dari Eropah Timur hingga sebahagian Asia Timur.

Manakala dalam rekod-rekod Yahudi yang selari dengan rekod-rekod Greek pula menjelaskan suku-suku penyerang nomad yang menyerang tamadun-tamadun besar itu ialah suku Gog dan Magog dari jurai Japhite.

Menurut beberapa sumber sejarah. Keturunan manusia bercambah daripada anak-anak Nabi Nuh yang terselamat selepas peristiwa banjir besar. Berdasar sumber-sumber pengkaji Islam, anak-anak Nabi Nuh yang terselamat ialah Shem, Ham dan Yafit.

Sumber-sumber Islam juga menerangkan nama anak-anak Nabi Nuh secara selari dengan sumber-sumber Yahudi yang mana Yahudi menyebut anak-anak Nabi Nuh yang terselamat ialah Sem, Hem dan Yaffet menurut sebutan dalam bahasa Yahudi.

Isaac Newton (yang popular dengan teori graviti) juga menerangkan manusia terdiri daripada tiga bangsa induk iaitu Semite (keturunan Shem), Hammite (keturunan Ham) dan Japhite (keturunan Yafits).

Shem bin Nuh melahirkan bangsa-bangsa Semit seperti Arab, Yahudi, Akkad, Assyr, Babilon, Meso dan Sumer. Manakala Ham bin Nuh melahirkan bangsa Dravida (di Lembah Sungai Indus) dan suku-suku yang menetap di benua Afrika. Japhite bin Nuh melahirkan suku-suku bangsa Scyth, Kaukasas, Hun, Mongol dan suku bangsa Eropah yang berlegar di padang ragut Eurasiasebelum menetap. Daripada anak-anak Nabi Nuh ini, maka lahir bangsa-bangsa manusia yang terdapat di dunia hari ini.

Pembinaan (arkitektural) kota-kota dalam tamadun besar juga didorong oleh serangan suku nomad. Tembok-tembok dalam negarakota juga dibina bagi menghalang serangan suku nomad Scythia dan Aryanomadik.

Rekod-rekod Greek menerangkan tamadun-tamadun di sekitar Fertile Crescent (berdasarkan bentuk lekukan wilayah subur dalam peta Asia Barat) sering mendapat serangan daripada suku nomad dan barbar.

Ia memaksa tamadun-tamadun itu membina negarakota yang tidak mampu ditembusi oleh serangan suku nomad. Dalam rekod Flavius Josephus (ahli sejarah Yunani berketurunan Yahudi, hidup pada abad pertama Masehi) merekodkan, suku nomadik tersebut ialah suku Scythia yang dikenali sebagai tentera berkuda. Josephus dalam catatannya The Antiquities of the Jews turut memberi nama Scythia itu sebagai Magog.

Manusia yang hidup secara menetap dengan membina tamadun sering berhadapan dengan risiko diserang oleh suku nomad. Selain itu, rekod-rekod lain juga menyebut perkara yang sama. Kesimpulan di sini ialah semua tamadun besar pernah berhadapan dengan serangan suku Scythia ketika abad-abad Sebelum Masehi.

Suku Scythia inilah yang menjadi ancaman kepada tamadun-tamadun besar. Mereka digelar bangsa berkuda yang memusnahkan bangsa-bangsa lain dan alam sekitar di mana sahaja kawasan berpenduduk yang menjadi laluan mereka. Inilah juga suku yang hidup di kawasan pergunungan di Caucassia dan padang Eurasia.

Berdasarkan rekod perjalanan suku Scythia (mengikut sumber sejarahwan Herodotus), sebahagian mereka dikesan berpindah ke Eropah Timur selepas tumpas dalam serang balas Assyria. Sebahagian yang lain pula menetap di Asia Timur sekitar Mongol dan keturunan mereka akhirnya berkembang di sana.

Pada kira-kira tahun 1600 Masehi pula, suku Mongol dari keturunan Scyth (Sith) itu kembali menyerang tamadun-tamadun besar di sekitar Asia Barat dan Timur Tengah. Antara tamadun yang terjejas dan runtuh akibat serangan orang Mongol ialah pemerintahan Khalifah Abbassiyah dan beberapa pemerintahan Islam yang lain.

Suku Scythia disebut Magog berdasarkan sumber Yahudi, sumber Greek pula menyebut sebagaiScythia. Walaupun berbeza dari segi sebutan, ia merujuk kepada karekter suku bangsa yang sama. Manakala suku Mongol pula disebut Gog, berasal daripada keturunan suku Scythia dari jalur Japhite.

Orang Yahudi memanggil suku itu sebagai Gog dan Magog (mengikut ejaan Greek seperti dalam teks Flavius Yosephus) yang jika disebut berdasarkan lidah asal Yahudi pula ia berbunyi Joj dan Majoj. Manakala dalam sebutan Arab disebut Yakjuj dan Makjuj.

Kesimpulannya, perjalanan sejarah tamadun-tamadun besar dunia sering berhadapan ancaman daripada suku Gog dan Magog atau disebut Yakjuj dan Majuj dalam bahasa Arab. Suku itulah yang dijelaskan dalam alQuran yang berbahasa Arab sebagai ‘kaum’ yang sentiasa melakukan kerosakan di muka bumi.

“Mereka berkata: “wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?” – Quran, al-Kahfi, ayat 94.

Kata nama 'kaum' juga merujuk kepada manusia. Yakjuj Makjuj itu adalah manusia. Gog Magog adalah kaum yang sama. Suku bangsa itulah yang menjadi pemusnah bangsa-bangsa dan tamadun-tamadun seperti yang dicatatkan dalam rekod-rekod sejarah.

~

No comments:

Post a Comment

Boleh kongsi komen di sini.